Veelgestelde leasevragen


Leasen

Onderhoud en schade 

Administratie 

Buitenland 

Leasen 

Wie mogen er in mijn leaseauto rijden? 

Natuurlijk mogen ook familieleden, vrienden of buren in jouw leaseauto rijden. Mits zij natuurlijk in het bezit zijn van een geldig Nederlands rijbewijs. In geval van een zakelijke leaseauto, moet de werkgever toestemming geven voor het gebruik door iemand anders. Het verhuren of commercieel exploiteren van de leaseauto is niet toegestaan.

Terug naar boven 

Is mijn leaseauto ook verzekerd?

In de leasecontracten van Utrecht Lease zijn standaard een schade-, inzittenden-, rechtsbijstand- en wettelijke aansprakelijkheidsverzekering opgenomen. Alle leaseauto’s zijn hiermee dus volledig All-Risk verzekerd. Wel is het mogelijk om tegen een kleine meerprijs je maandelijkse eigen risico te verlagen. Daarnaast is de All-Risk verzekering van toepassing op alle buitenlandse bestemmingen die zijn vermeld op de groene kaart. Ben je van plan met je leaseauto naar het buitenland te gaan, maar staat je bestemming er niet bij? Neem dan even contact op met Friesland Lease. 

Terug naar boven

Ik wil mijn leaseauto graag overnemen, kan dat?

Dat kan zeker. Wanneer je leasecontract ten einde loopt, krijg je de mogelijkheid om jouw leaseauto tegen een aantrekkelijke prijs over te nemen. Om de mogelijkheden te bespreken, kun je het beste contact opnemen met jouw leaseadviseur. Nadat je akkoord bent met het overnamevoorstel, moet het afgesproken bedrag worden betaald waarna de auto op jouw naam zal worden overgeschreven. 

Terug naar boven

Waar kan ik aan het eind van het leasecontract de auto inleveren?

Aan het einde van de looptijd kan je de leaseauto inleveren bij een Schadenet vestiging bij jou in de buurt. Maak voor de overdracht van de auto wel eerst even een afspraak met een vestiging naar keuze. Zorg dat als je de auto inlevert, deze zowel aan de binnen- als buitenkant schoon is. In jouw bijzijn wordt het overdrachtsformulier ingevuld waarop de kilometerstand, inleverdatum en alle ingeleverde toebehoren worden vermeld. Deze wordt door beide partijen ondertekend waarna de auto op transport gaat voor de definitieve schouw.

Het innamerapport bevat de specificaties van de schade, toegelicht met foto’s, en kun je terugvinden op de website van Friesland Lease. De inloggegevens die je hiervoor nodig hebt ontvang je samen met de eindafrekening van je leasecontact.

Terug naar boven

Ik moet mijn leaseauto inleveren, wat moet ik meenemen? 

Als je leasecontract is afgelopen kun je de leaseauto, mits er anders is afgesproken, gewoon inleveren bij een Schadenet vestiging bij jou in de buurt. Zorg wel dat je de schone auto compleet en met alle toebehoren, zoals kentekenpasje, reservesleutel en eventuele mee geleasede accessoires inlevert. 

Terug naar boven 


Onderhoud en schade 

Wat moet ik doen als ik pech heb? 

Heb je pech, dan kun je 24/7 contact opnemen met Friesland Lease via 0512-384060. Bel je buiten kantooruren? Dan word je direct doorgeschakeld naar de alarmcentrale Eurocross. Zij zorgen ervoor dat je snel weer op weg kan met je eigen leaseauto, of (indien nodig) vervangend vervoer. 

Terug naar boven

Waar kan ik terecht voor onderhoud aan mijn leaseauto? 

Om de veiligheid van je auto te kunnen garanderen, moet regelmatig de koelvloeistof, motorolie en ruitenwisservloeistof worden gecontroleerd. Als berijder van een leaseauto ben je zelf verantwoordelijk voor het tijdig laten uitvoeren van dit onderhoud. Meer informatie over het periodiek onderhoud van je leaseauto vind je terug in het onderhoudsboekje. 

Voor onderhoud aan je leaseauto, zoals een grote beurt of het vervangen van winterbanden, kun je terecht bij een Henri & Herman vestiging bij jou in de buurt. Hiervoor kun je hier zelf online een afspraak inplannen. Mocht je liever naar jouw (lokale) merkdealer willen, dan is dit natuurlijk ook geen probleem.

Terug naar boven

Kan ik schade zonder overleg laten herstellen?

Nee, neem bij elke vorm van schade eerst contact op met Friesland Lease. Zij zullen de schademelding voor je in behandeling nemen en je verder informeren over de afhandeling en bij welke schadeherstelbedrijf je terecht kunt.

Terug naar boven

Ik heb ruitschade, wat nu?

Bij ruitschade kun je een afspraak maken bij Carglass, Autotaalglas of 123Ruit. Hier kun je terecht voor het herstellen of vervangen van je autoruiten. Ruitherstel wordt kosteloos voor je uitgevoerd, maar als de ruit vervangen moet worden valt dit onder het eigen risico.

Terug naar boven

Wat moet ik doen als ik eenzijdige schade heb gereden?

Denk als eerste aan je eigen veiligheid. Heb je eenzijdige schade? Dan kun je dit het beste melden via de website van Friesland Lease of de ‘Friesland Lease Berijders App’. Mocht de leaseauto niet meer verder kunnen rijden, of twijfel je daarover? Neem dan zo snel mogelijk contact op met Friesland Lease via 0512-384060.

Terug naar boven

Ik heb schade gereden met een tegenpartij, wat moet ik doen?

Denk allereerst aan je eigen veiligheid en die van de tegenpartij. Vul samen het Europees schadeformulier in en onderteken deze beide. Neem ieder een deel en stuur deze per post of via de mail naar de technische afdeling van Friesland Lease. Wij zullen dan zo snel mogelijk contact met je opnemen voor het herstellen van de schade. Kun je niet meer verder rijden? Neem dan contact op met Friesland Lease via 0512-384060. Buiten kantooruren word je direct doorgeschakeld met de Eurocross alarmcentrale. Een schadevrij verklaring, hoe kan ik die opvragen?

Terug naar boven

Hoe kan ik een schadevrij verklaring opvragen?

Heb je een schadevrij verklaring nodig? Deze kun je opvragen door een e-mail te sturen naar de binnendienst van Friesland Lease. Vermeld hierin altijd je adresgegevens en kenteken(s) zodat zij je snel de verklaring kunnen toesturen. 

Terug naar boven


Administratie

Wat moet ik doen als ik een factuur in mijn administratie mis?

Wil je een factuur opnieuw ontvangen? Stuur dan een e-mail naar de administratie van Friesland Lease met daarin het factuurnummer van de ontbrekende factuur. Deze zal dan zo snel mogelijk opnieuw naar je worden verstuurd.

Terug naar boven

Ik heb een bekeuring gekregen, wat nu?

Heb je van Friesland Lease een factuur ontvangen met betrekking tot een beschikking van het CJIB? Dan kun je de originele beschikking terugvinden via de website of Friesland Lease app. De factuur kun je overmaken naar Friesland Lease.  Heb je een aankondigingsbrief van Friesland Lease ontvangen over een beschikking van het CJIB? Ook dan kun je de originele beschikking in je account terugvinden. Let wel op, in dit geval vragen wij je het verschuldigde bedrag over te maken naar het CJIB. Gemeentelijke belastingen kun je momenteel (nog) niet online terugvinden. Daarom krijg je van parkeerboetes een kopie bij de aankondigingsbrief of factuur.

Terug naar boven

Hoe maak ik bezwaar tegen een verkeersboete

Je kunt bij het CJIB zowel online als schriftelijk bezwaar maken tegen een verkeersboete. Om tegen een beschikking in beroep te gaan heb je wel een machtiging van Friesland Lease nodig. Deze kun je zelf via de e-mail aanvragen. Vermeld bij je aanvraag wel je kenteken en het beschikkings- of aanslagnummer. Bij Gemeentelijke Belastingen verschilt de bezwaarprocedure per gemeente. Alle informatie voor het bezwaarschrift van je verkeersboete staat in dat geval vermeld op de beschikking. 

Terug naar boven


Buitenland 

In welke landen mag ik met mijn leaseauto rijden?

Je mag je leaseauto meenemen naar alle landen die op de groene kaart staan.

Terug naar boven

Is mijn aanhanger of caravan ook verzekerd?

Je aanhanger of caravan is niet meeverzekerd. Wanneer deze is aangekoppeld aan je leaseauto en je veroorzaakt schade aan een ander, is de schade aan de auto wel verzekerd, maar aan je aanhanger of caravan niet. Je dient je aanhanger of caravan dus zelf te verzekeren.

Terug naar boven


Ik ben mijn groene kaart kwijt, wat nu?

Stuur in dat geval een e-mail naar de binnendienst van Friesland Lease en vermeld hierbij je kenteken. Zij zullen contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij en zorgen dat je zo snel mogelijk een nieuwe krijgt. 

Terug naar boven 

Met 8 vestigingen in regio
Utrecht altijd in de buurt bij
schade en onderhoud.

Wil je een proefrit
maken? Dat is bij ons
geen probleem.

Bij pech helpen onze
eigen monteurs
je snel weer op weg.

Een ruime keuze
uit nieuwe en jong
gebruikte modellen.

Misschien vind je dit ook interessant?

Wat gaat er in 2023 veranderen voor leaserijders?

Lees meer

Besparen op je brandstofkosten? Dit zijn de 8 beste tips.

Lees meer

Een zakelijke keuze. Wat is goedkoper, elektrisch of hybride rijden?

Lees meer

Beslagen autoruiten? Dit zijn de 6 beste tips om het te voorkomen.

Lees meer
Direct contact